Upis u prvi razred osnovne škole

Djeca predškolske dobi uskoro će se naći pred osnovnoškolskim izazovima. Polazak u školu jedan je od najvažnijih trenutaka u životu djeteta i predstavlja novu organizaciju njegovog života.

 

Prije polaska djeteta u školu potrebno je:

  • poticati razvoj djetetovih potencijala kako bi se stvorili što bolji preduvjeti za njegovu prilagodbu na školsko okruženje i zahtjeve koji će pred njega biti postavljeni
  • razgovarati s djetetom o polasku u školu.

 

Predškola i roditelji zajedničkom suradnjom i predanim radom s djetetom prije polaska djeteta u osnovnu školu:

  • potiču razvoj sposobnosti, vještina i navika
  • pomažu djetetu u stjecanju spoznaja i zadovoljavanju interesa
  • potiču komunikacijske vještine.

 

Prije upisa djeteta u prvi razred roditelji se često pitaju koliko je njihovo dijete zrelo za školu. Zrelost za školu:

  • znači optimalan stupanj razvijenosti fizičkih i psihičkih funkcija djeteta koje će mu omogućiti savladavanje nastavnog plana i programa
  • uključuje tjelesnu, intelektualnu, emocionalnu i socijalnu zrelost
  • ovisi o biološkom razvoju djeteta, ali i o tome koliko je okolina omogućila djetetu da ovlada iskustvima koja su mu potrebna za školovanje.

 

 

ŠTO RODITELJI TREBAJU POTICATI KOD DJETETA PRIJE POLASKA U ŠKOLU?

1. OSNOVNE VJEŠTINE kod djeteta potičemo tako da ga poučavamo:

  • kako se predstaviti
  • samostalno korištenje sanitarnog čvora
  • samostalno oblačenje i svlačenje
  • samostalnost i pristojnost za vrijeme jela
  • svakodnevna rutina odlaska na spavanje
  • kako popustiti, dobro se slagati i uspostavljati dobre odnose
  • kako zadovoljiti očekivanja i zahtjeve
  • kako prikladno reagirati na kritike i upute

 

2. KAKO UČITI kod djeteta potičemo tako da mu omogućimo:

  • stjecanje iskustva kroz igru (kretanje, građenje, stvaranje, maštanje, poštivanje pravila)
  • ustrajnost u radu u skladu s rasponom pažnje
  • govorno-jezični razvoj (bogaćenje rječnika, gramatički pravilan govor, slušanje, pričanje i čitanje priča, uočavanje i otklanjanje teškoća ako su prisutne)

 

3. UČENJE OBRAZOVNIH SADRŽAJA

a) Čitanje kod djeteta potičemo tako da razvijamo:

  • Govorni rječnik – bogat rječnik potreban je za razvoj slušanja s razumijevanjem i kasnije čitanje s razumijevanjem
  • Uživanje u prelistavanju slikovnica i slušanju priča – osvještavanje da postoje knjige i da sadrže fantastične priče kroz listanje slikovnica, gledanje ilustracija, čitanje priča za laku noć na kraju dana, sve to potiče želju kod djeteta da i samo nauči čitati
  • Pojam tiska – što su slova, što su riječi, gdje je početak stranice, u kojem smjeru čitamo i okrećemo stranice – slijeva nadesno
  • Fonološka svijest – svijest o tome da su izgovorene riječi koje dijete čuje i koristi, sastavljene od glasova
  • Poznavanje slova – odnosi se na lakoću kojom dijete uči i imenuje pojedina slova abecede

 

b) Rad s brojevima kod djeteta potičemo tako da razvijamo:

  • Brojenje – pomaže djetetu da usvoji pojam broja, zbrajanja i oduzimanja
  • Pojam broja – sposobnost prepoznavanja brojki u pisanom obliku, korištenja pojmova više i manje za uspoređivanje brojeva, povezivanje zbrajanja s kombinacijom dviju skupina predmeta i oduzimanje sa stavljanjem na stranu
  • Pravilnosti – sposobnost uočavanja da niz predmeta (poput izmjenjivanja crvenih i plavih kocaka) čini pravilnost, prepoznavanje i nastavljanje određenog niza
  • Oblik i prostor – sposobnost prepoznavanja, razvrstavanja i kategoriziranja predmeta po veličini i obliku
  • Mjerenje i uspoređivanje – teže/lakše, više/niže, veće/manje

 

c) Pisanje kod djeteta potičemo tako da razvijamo:

  • pravilno držanje olovke
  • slikanje, bojenje, precrtavanje
  • spajanje, nizanje, slaganje
  • oblikovanje, izrezivanje
  • crtanje
  • pisanje vlastitog imena

 

 

KAKO S DJETETOM VJEŽBATI USTRAJNOST U RADU?

 

Kod vježbanja ustrajnosti u radu važno je da smo sigurni da je duljina rada u skladu s djetetovim trenutnim rasponom pažnje. U dobi od pet do šest godina dijete će vjerojatno u radu moći izdržati oko 15 minuta. Kod predškolskog djeteta potrebno je težiti koncentraciji od 30 minuta.

Rad se sastoji u tome da s djetetom radimo određene aktivnosti u zadanom vremenu. Cilj je postepeno iz tjedna u tjedan djetetu produljivati trajanje rada. Dijete s vremenom treba shvatiti da roditelj upravlja situacijom, baš kao što će u školi situacijom upravljati učitelj. Na početku je za neku djecu uspjeh već kad sjede, čak i ako ne rade zadatak koji bi trebali i treba ih pohvaliti za sjedenje za stolom kako bi osjetili uspjeh, pa će imati volju za daljnji rad.

Važno je:

  • s djetetom raditi na miran način, bez povisivanja tona
  • poticati dijete da sjedi za stolom zajedno s nama, u skladu s dogovorom
  • poticati dijete da se pridržava zadanog vremena
  • ako je dijete sposobno izdržati određeno vrijeme, važno je ne prekinuti rad
  • napraviti pauzu kada se pokaže potreba
  • pohvaliti dijete za uspjeh.

 

 

KNJIGE ZA RODITELJE

  1. Likierman, H., Muter, V. (2007.): Pripremite dijete za školu. Ostvarenje, Lekenik.
Skip to content