Djeca predškolske dobi uskoro će se naći pred osnovnoškolskim izazovima. Polazak u školu jedan je od najvažnijih trenutaka u životu djeteta i predstavlja novu organizaciju njegovog života.
Prije polaska djeteta u školu potrebno je:
- poticati razvoj djetetovih potencijala kako bi se stvorili što bolji preduvjeti za njegovu prilagodbu na školsko okruženje i zahtjeve koji će pred njega biti postavljeni
- razgovarati s djetetom o polasku u školu.
Predškola i roditelji zajedničkom suradnjom i predanim radom s djetetom prije polaska djeteta u osnovnu školu:
- potiču razvoj sposobnosti, vještina i navika
- pomažu djetetu u stjecanju spoznaja i zadovoljavanju interesa
- potiču komunikacijske vještine.
Prije upisa djeteta u prvi razred roditelji se često pitaju koliko je njihovo dijete zrelo za školu. Zrelost za školu:
- znači optimalan stupanj razvijenosti fizičkih i psihičkih funkcija djeteta koje će mu omogućiti savladavanje nastavnog plana i programa
- uključuje tjelesnu, intelektualnu, emocionalnu i socijalnu zrelost
- ovisi o biološkom razvoju djeteta, ali i o tome koliko je okolina omogućila djetetu da ovlada iskustvima koja su mu potrebna za školovanje.
ŠTO RODITELJI TREBAJU POTICATI KOD DJETETA PRIJE POLASKA U ŠKOLU?
1. OSNOVNE VJEŠTINE kod djeteta potičemo tako da ga poučavamo:
- kako se predstaviti
- samostalno korištenje sanitarnog čvora
- samostalno oblačenje i svlačenje
- samostalnost i pristojnost za vrijeme jela
- svakodnevna rutina odlaska na spavanje
- kako popustiti, dobro se slagati i uspostavljati dobre odnose
- kako zadovoljiti očekivanja i zahtjeve
- kako prikladno reagirati na kritike i upute
2. KAKO UČITI kod djeteta potičemo tako da mu omogućimo:
- stjecanje iskustva kroz igru (kretanje, građenje, stvaranje, maštanje, poštivanje pravila)
- ustrajnost u radu u skladu s rasponom pažnje
- govorno-jezični razvoj (bogaćenje rječnika, gramatički pravilan govor, slušanje, pričanje i čitanje priča, uočavanje i otklanjanje teškoća ako su prisutne)
3. UČENJE OBRAZOVNIH SADRŽAJA
a) Čitanje kod djeteta potičemo tako da razvijamo:
- Govorni rječnik – bogat rječnik potreban je za razvoj slušanja s razumijevanjem i kasnije čitanje s razumijevanjem
- Uživanje u prelistavanju slikovnica i slušanju priča – osvještavanje da postoje knjige i da sadrže fantastične priče kroz listanje slikovnica, gledanje ilustracija, čitanje priča za laku noć na kraju dana, sve to potiče želju kod djeteta da i samo nauči čitati
- Pojam tiska – što su slova, što su riječi, gdje je početak stranice, u kojem smjeru čitamo i okrećemo stranice – slijeva nadesno
- Fonološka svijest – svijest o tome da su izgovorene riječi koje dijete čuje i koristi, sastavljene od glasova
- Poznavanje slova – odnosi se na lakoću kojom dijete uči i imenuje pojedina slova abecede
b) Rad s brojevima kod djeteta potičemo tako da razvijamo:
- Brojenje – pomaže djetetu da usvoji pojam broja, zbrajanja i oduzimanja
- Pojam broja – sposobnost prepoznavanja brojki u pisanom obliku, korištenja pojmova više i manje za uspoređivanje brojeva, povezivanje zbrajanja s kombinacijom dviju skupina predmeta i oduzimanje sa stavljanjem na stranu
- Pravilnosti – sposobnost uočavanja da niz predmeta (poput izmjenjivanja crvenih i plavih kocaka) čini pravilnost, prepoznavanje i nastavljanje određenog niza
- Oblik i prostor – sposobnost prepoznavanja, razvrstavanja i kategoriziranja predmeta po veličini i obliku
- Mjerenje i uspoređivanje – teže/lakše, više/niže, veće/manje
c) Pisanje kod djeteta potičemo tako da razvijamo:
- pravilno držanje olovke
- slikanje, bojenje, precrtavanje
- spajanje, nizanje, slaganje
- oblikovanje, izrezivanje
- crtanje
- pisanje vlastitog imena
KAKO S DJETETOM VJEŽBATI USTRAJNOST U RADU?
Kod vježbanja ustrajnosti u radu važno je da smo sigurni da je duljina rada u skladu s djetetovim trenutnim rasponom pažnje. U dobi od pet do šest godina dijete će vjerojatno u radu moći izdržati oko 15 minuta. Kod predškolskog djeteta potrebno je težiti koncentraciji od 30 minuta.
Rad se sastoji u tome da s djetetom radimo određene aktivnosti u zadanom vremenu. Cilj je postepeno iz tjedna u tjedan djetetu produljivati trajanje rada. Dijete s vremenom treba shvatiti da roditelj upravlja situacijom, baš kao što će u školi situacijom upravljati učitelj. Na početku je za neku djecu uspjeh već kad sjede, čak i ako ne rade zadatak koji bi trebali i treba ih pohvaliti za sjedenje za stolom kako bi osjetili uspjeh, pa će imati volju za daljnji rad.
Važno je:
- s djetetom raditi na miran način, bez povisivanja tona
- poticati dijete da sjedi za stolom zajedno s nama, u skladu s dogovorom
- poticati dijete da se pridržava zadanog vremena
- ako je dijete sposobno izdržati određeno vrijeme, važno je ne prekinuti rad
- napraviti pauzu kada se pokaže potreba
- pohvaliti dijete za uspjeh.
KNJIGE ZA RODITELJE
- Likierman, H., Muter, V. (2007.): Pripremite dijete za školu. Ostvarenje, Lekenik.